معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا مازندران:
کاهش سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی، زنگ خطری برای کمبود آب است

کاهش سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی، زنگ خطری برای کمبود آب است

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا مازندران سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی در سال 1352 را 19 هزارمتر مکعب و هم اکنون 1700متر مکعب عنوان و تصریح کرد: این میزان سرانه  نشان می دهد به مرز بحران نزدیک می شویم و با توجه به کاهش بارندگی درسال آبی جاری تابستان سختی را درپیش داریم بنابراین لازمه گذر از این وضعیت مدیریت مصرف و سرلوحه قرار دادن اصل صرفه جویی در مصرف آب است.

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان مازندران مهندس حمیدرضا خدابخش پور در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه جویی و تبیین برنامه های گذر از تنش آبی 1400 برگزار شد، گفت: کاهش بارندگی، افزایش جمعیت و گسترش صنایع، کمبود آب را به یکی از دغدغه های مهم در سطح دنیا از جمله کشور ایران تبدیل نمود.

وی، ضمن اشاره به حضور مسافران در مازندران و لزوم تامین آب شرب جمعیت شناور و غیر دائم در کنار جمعیت ثابت آن افزود: از این جهت استان مازندران دارای شرایط خاصی به ویژه در ایام تعطیل و تابستان است.

مهندس خدابخش پور، با بیان اینکه 58 شهر و 1678 روستا تحت پوشش این شرکت قرار دارد تصریح کرد: 720 حلقه چاه، 353 دهنه چشمه، یک رودخانه و 3 سد با ظرفیت استحصال 522 میلیون متر مکعب در سال و با بهره گیری از 3584 کیلومتر خط انتقال و حدود 20 هزار کیلومتر شبکه توزیع ، 613 باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت بیش از 15 هزار  لیتر بر ثانیه  و 628 هزار متر مکعب مخازن ذخیره وظیفه تولید و توزیع آب شرب یک میلیون و 102 هزار و 500 مشترک با تعداد یک میلیون و 565 هزار و 500 آحاد را برعهده دارند.

وی، با بیان اینکه 5هزار و 300 کیلومتراز 20 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی موجود در استان نیاز به اصلاح دارد، گفت: 10 تا 12 درصد از هدر رفت آب استان ناشی از شبکه های فرسوده و خطوط انتقال، شیرآلات ،اتصالات و حفاری های دستگاه های خدمات رسان است.

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا مازندران استفاده از نشت یابی های ماهواره ای را در شناسایی ورفع نشتیها موثر دانست و اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون با استفاده از این روش از هدر رفت 200 لیتر آب در ثانیه جلوگیری شد.

مهندس خدابخش پور ، با بیان اینکه در کل استان 12هزار لیتردر ثانیه تولید آب داریم، گفت: سرانه تولید در شهرها 200 لیتر نفر در شبانه روز و در روستاها 171 لیتر نفر در شبانه روز است این درحالی است که این میزان در دنیا بین 70 تا 100 لیتر نفر در شبانه روز می باشد.

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا مازندران ، در ادامه سخنانش تشکیل ستاد پایش آبی، بهره گیری از ظرفیت پایگاه  بسیج شرکت و پایش هفتگی تاسیسات، تجهیزات آبرسانی را ازجمله اقدامات صورت گرفته در گذر از تنش و کمبود آب در تابستان سال 1400  عنوان و تصریح کرد: درحال حاضر 190 دستگاه دیزل ژنراتور در بخش آب و 19 دستگاه در بخش فاضلاب وجود دارد که تعدادی از آنها که نیاز بود بهسازی و بازسازی شد و درحال حاضر دستگاه های دیزل ژنراتور موجود، آماده به کار هستند.

وی، از امضای تفاهم نامه با شرکت توزیع برق استان در خصوص عدم قطع برق فیدرهای حساس در مواقع اضطراری و بکارگیری دیزل ژنراتورها در مواقع پیک مصرف خبر داد و تصریح کرد:  از ابتدای سال جاری 18 حلقه چاه بازسازی و در نتیجه 250 لیتر در ثانیه برمیزان دبی آب افزوده شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا مازندران، با تاکید بر اینکه در تامین آب مشترکین استان مشکل نداریم ولی بدلیل وابستگی تاسیسات  وتجهیزات آبرسانی به برق در صورت اختلال در جریان برق، مقطعی دچار مشکل می شویم، گفت: آب جایگزینی ندارد و امانتی است که باید به نسلهای آینده واگذار شود بنابراین مردم عزیز می توانند با مدیریت مصرف همکاران شرکت آب و فاضلاب را در گذر از تنش آبی و ارایه خدمات مستمر وپایدار یاری رسانند.

تاریخ:
1400/04/06
تعداد بازدید:
3030
منبع:
روابط عمومی شرکت
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:6
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
تمامی حقوق این سایت برای شرکت آب و فاضلاب استان مازندران محفوظ می باشد
+ -
Powered by DorsaPortal